Vesi on erinomainen kivunlievitys ja rentoutumiskeino synnytyksen aikana. Tässä on Rebecca Dekkerin blogipostaus aiheesta sekä video, missä on tehty kooste tutkimuksista, missä on katsottu veden käyttöä synnytyksen aikana niin avautumisvaiheessa kuin sitten ponnistusvaiheessakin.

Suosittelen katsomaan tämän videon, jos veden höydyntäminen synnytyksessä kiinnostaa.

Vesi raskauden aikana

Vettä kannattaa hyödyntää jo raskausaikana. Koko kehon ollessa veden alla vesi kannattelee vauvaa, mikä usein helpottaa moniin raskausajan kolotuksiin ja ongelmiin. Vesi puristaa kevyesti kaikkia kudoksia vähentäen turvotusta, alaselkä saa kaivattua taukoa venytyksestä ja nilkkoja pyörittelemällä saat nesteet poistumaan. Lempeä vesiliikunta sopii raskauden aikana hyvin kaikille. Vain erilaiset vuodot estävät julkiseen uima-altaaseen menemisen, mutta silloinkin voi nauttia vedestä yksityisessä ammeessa.

Uida voit raskausaikana läpi raskauden. Jos kalvot puhkeaa, niin sen jälkeen ei suositella menemään julkiseen altaaseen infektioriskin vuoksi. Jos kalvot ovat ehjänä, niin voit nauttia uimisesta synnytykseen asti.

Aquamama

Aquamama tarjoa odottajille sopivaa vesiliikuntaa rv 14 lähtien aina synnytykseen asti. Tunnilla saadaan syke maltillisesti nousemaan, tehdään lantiota rentouttavia liikkeitä ja poistetaan alaselän kiristyksiä. Lisäksi harjoitellaan lantionpohjan rentoutusta ja rentoudutaan lötköpötköjen päällä vedessä kelluen.

Aquamama rentouttaa sinua, antaa kehollesi pienen tauon raskausmahan painavuudesta, auttaa saamaan yhteyttä vauvaan. Samalla saat synnytysvalmennusta, kun teemme liikkeitä hengityksen tahdissa ja harjoittelemme supistusten aikana hyödynnettävää hengittämistä. Samalla saat tuntumaa veteen ja vesi on sitten synnytyksen aikana sinulle tutumpi elementti ja paremmin hyödynnettävissä.

Vesi synnytyksessä

Alkusynnytyksessä sinun kannattaa hyödyntää enemmän suihkua. Alkuvaiheessa